Evangeliseren

Het is woensdag, marktdag! Als kind ging ik er bijna iedere week heen. Met mijn moeder of samen met een vriendinnetje een rondje over de markt en daarna naar ‘Hans en Grietje’. Destijds voor mij als zoetekauw het paradijs op aarde, een klein snoepwinkeltje met alles wat je je als kind maar wensen kan. Tegenwoordig kom ik er zelden. Maar als, áls ik er kom, staan ze er!

Inmiddels herken ik ze van meters afstand. Met een grote boog loop ik er omheen naar de andere ‘ingang’ van de markt. Undercover zijn ze. Niet met stapels zichtbare folders, een hele grote bus met ‘JEZUS REDT’ er op of een ‘Jehova’ look. Nee, in burger.

Vorig jaar zomer, ik loop met de kinderen in de duowagen over de markt. Een lekkere verse stroopwafel voor Laurie halen. Op het moment dat ik de markt weer wil verlaten wordt ik aangesproken door een jongeman. Hij keek wat ‘verdwaald’ om zich heen , “mevrouw, mag ik u wat vragen?”. Als ik aanvoel dat deze vraag enigszins te maken kan hebben met het verkopen van iets of met een betweterig praatje over het geloof, zeg ik ‘nee dank u!’. Maar ik trapte er met open ogen in.

“Ja natuurlijk!”, antwoordde ik. Waarop de man zijn verhaal vervolgde. “Ken u Jezus Christus?”. Shit! Ik ben erin getrapt. “Ja, die ken ik”. “Heeft u Jezus in uw leven?”. ‘Pffff, hoe kap ik dit af’, denk ik. Dan maar de waarheid, wellicht dat dat zorgt voor een mond vol tanden. “Om eerlijk te zijn, ben ik gelovig opgevoed. Inmiddels twijfel ik aan het geloof. Daarentegen is mijn man zonder geloof opgegroeid, was hij erg ‘anti’, maar is hij inmiddels bekeerd’. “He wat, zegt u!!!??!”. Bingo! “Sorry meneer, ik moet weer verder”. “Ja, maar….”, mompelt hij. Ik ben klaar met dit gesprek en heb tenslotte met twee kleine kinderen wel wat beters te doen dan een discussie aan te gaan met een wildvreemde. De man, nog enigszins in shock, besluit me maar ‘asociaal’ na te gaan roepen en schreeuwen, zijn collega doet gezellig mee. “Mevrouw, weet u wel wat u doet, uw kinderen zijn kinderen van Jezus, blablabla”.

Evangeliseren op straat. Ik snap het niet. Ja, als christene wil je jouw vreugde, steun en liefde die je uit het geloof haalt delen met anderen. Het woord verspreiden. Maar als je het aan mij vraagt heeft het ongewenst, ongevraagd en in dit geval redelijk ‘asociaal’ benaderen en bevragen van mensen, niets maar dan ook niéts te maken met het verspreiden en delen van je geloof. Sterker nog. Ik gok dat het bij 99% van ongelovig, winkelend publiek weerstand oproept. Nu niet bepaald ‘reclame’ voor de Bijbel.

Ik vraag me weleens af of ze hun acties ook monitoren, zoals een bedrijf dat ook doet. Wat is nu het percentage mensen dat we positief bereiken? Kunnen we op deze manier onze doelstelling behalen? Of moet het plan van aanpak bijgesteld worden?

Als je het aan mij vraagt moet het plan van aanpak zeer zeker bijgesteld worden. Als je aan mij, als niet christen, vraagt waar het geloof om draait is dat liefde. Liefde voor God, Jezus, alles wat Hij geschapen heeft en liefde voor je medemens, gelovig of niet! Hoe je mij, theoretisch, zou kunnen bereiken is door een leven te leiden waar iedereen jaloers op is. Vol liefde, aandacht en respect naar alles om je heen. En vooral ook niet (ver)oordelend over anderen, niet christenen en andere religies! Dat je jezelf afvraagt ‘Hoe doet hij of zij dat nou?’. Waarom kan ik dat niet, wat heeft hij of zij in het leven wat ik niet heb. En dat hierop het antwoord is: het geloof! “Voorleven”.

PS: als bedrijven willen flyeren, een straatmuzikant het winkelend publiek wil opvrolijken moeten zij hier 9 van de 10 keer een vergunning voor hebben.  Kunnen deze evangelisten van tevoren ook niet even gescreend worden, voordat zij los worden gelaten op het winkelend publiek?

Dit bericht werd geplaatst in Blogs en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

