Geel vs Blauw

“Mam, wat gaan we nu doen? Ik wil iets doen. Gaan we naar de winkel?”. “We gaan zo naar de winkel schat”. “Gaan we vandaag naar de blauwe winkel mama?”. “Nee, vandaag gaan we naar de gele!”. De supermarkt. Lauries favoriete uitje!

De blauwe winkel is mijn favoriet. Vroeger snapte ik niet zo goed waarom mensen  al hun boodschappen bij de duurste supermarkt besloten te halen. Rijk of niet, het is toch zonde om meer geld uit te geven dan nodig? Inmiddels doe ik er zelf aan mee. Gemak. Ze hebben nu eenmaal een breed assortiment, met veel producten die ik elders niet kan krijgen. En om dagelijks 3 supermarkten af te lopen is ook weer zo wat. “Tijd is geld”, zegt manlief altijd, al vraag ik me af in welke zin dat opgaat voor mij als huisvrouw.

Dit keer werd het ‘de gele’. Geel is niet mijn favoriet. Bij de gele winkel is de ordening en looproute van producten naar mijn idee geheel onlogisch, heb ik regelmatig ontdekt dat de houdbaarheidsdatum van (verse) producten snel verlopen en het ergste van alles: de ballonnen!

Toch ontkom ik niet aan geel. Sinds ik nog meer let op de kleine lettertjes op de verpakking, geraffineerde suiker probeer te vermijden waar mogelijk en niet onnodig veel bewerkt voedsel tot mij probeer te nemen, ontkom ik soms niet aan de gele winkel. Deze heeft namelijk op dit gebied veel meer in het assortiment. Waar de puur & eerlijk lijn van de blauwe winkel vaak nog allerlei toevoegingen bevat, heeft de gele winkel brood zonder E-nummers, jam van fruit en fruitconcentraat zonder geraffineerde suiker, en pindakaas en mayonaise zonder suiker en E-nummers. Producten die hier veel gebruikt worden. Kleine moeite om dan de ‘betere’ variant in huis te halen.

Beide winkels hebben aan ‘de kleintjes’ gedacht. Toen Jula nog geen 1 jaar was, snapte ze al prima dat ze richting de slagersafdeling van de blauwe winkel moest lopen om daar stil te blijven staan en te wachten totdat ze een plakje worst in haar handen gedrukt zou krijgen. Ook de bewegende poppen en knuffels zorgen voor de nodige vertier…en onrust. Want de clown met gloeilamp neus bij de ingang is nu zó in trek, dat ik haar nog net niet aan haar drie sprieten haar de supermarkt in moet trekken. Met een beetje geluk ligt er op de broodafdeling nog een vierkante centimeter koek voor ze klaar en bij de kassa kan Laurie tv kijken (waarbij Jula vervolgens dan weer piepend en soms gillend in het karretje zit omdat ze zichzelf wel groot genoeg vind om daar ook te mogen zitten).

De gele winkel pakt het anders aan. Met gele ballonnen op stokjes. Ik haat ze! Met welk vervoersmiddel ik ook ben, ze zorgen standaard voor problemen. Op de fiets: waait het, vliegen de ballonnen van de stokjes, gevolg: huilen. Met de loopfiets en buggy: Laurie moet en zal haar eigen ballon vasthouden, gevolg: tempo 0.5 km per uur of krijsen omdat ik de ballon voor haar vast houd. Met de auto: al spelend en rijdend vallen de ballonnen op de grond en je raad het al, ze willen ze NU hebben. Om dan nog maar het breken van de stokjes en het nodige verdriet wat dat met zich meebrengt buiten beschouwing te laten.

Tot slot de ontbijtkoek. Met in 1 hand een ballon, krijgen ze bij de kassa in hun andere hand nog een stuk ontbijtkoek. Ik kan je zeggen dat het voor een twee jarige peuter best lastig is een loopfiets, een ballon op een stokje en een stuk ontbijtkoek tegelijkertijd te handelen.  Terwijl ik dit als moeder enigszins probeert te ‘managen’, zit dreumes Jula in haar buggy heerlijk het stukje ontbijtkoek al kruimelend en kwijlend op te eten. Haar handen volledig bruin en plakkend, haar kleren onder de vlekken. Mag ik er de volgende keer wat smoelenpoetsers bij?

Geel vs Blauw. Voor mij is het duidelijk, blauw! 

Dit bericht werd geplaatst in Blogs. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

